0216612617609120725026

اصول طراحی بروشور تبلیغاتی

فهرست مطالب

در دنیای امروز بیشتر کسب و کارها از روش های تبلیغاتی و بازاریابی، برای ارتباط و تعامل بیشتر با مشتریان خود استفاده می‌کنند، یکی از این روش‌ها که بسیار بازخورد مناسبی دارد طراحی بروشور است، بروشورها جهت ارائه توضیحات کاملی درباره محصول و ویژگی آنها کاربرد گسترده دارد، حال با توجه به اینکه بروشورها اطلاعات مفید و خلاصه ای را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و باید در توسعه برند و افزایش فروش محصول نقش موثری داشته باشد باید ارائه محتوا در آن با توجه به اصول طراحی بروشور تبلیغاتی انجام شود، به همین علت بهتر است نکاتی را در زمان طراحی یک بروشور تبلیغاتی رعایت کنید که در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم.

اصول طراحی بروشور

  1. در طراحی بروشور ابتدا هدف خود را تعیین کنید.

در وهله اول از مشتری یا کارفرما درباره هدف او از طراحی بروشور سوال کنید و اینکه به چه علت به بروشور نیاز دارند و اینکه محصولات آن‌ها چه چیزی را  برای سفارش دهنده به ارمغان می‌آورند.

پس از آن نوع فعالیت و خدمات را بررسی و ارزیابی کنید، همچنین در طراحی بروشور به سلیقه، خواسته و نوع مخاطبان نیز توجه کنید.

  1. در اصول طراحی بروشور تبلیغاتی خلاقیت عمل داشته باشید.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در اصول طراحی بروشور تبلیغاتی طراحی به صورت خلاقانه است به عنوان نمونه شما قادر هستید که بدون توجه به قوانین، طراحی بروشور را از پایین به بالا و یا از چپ به راست انجام داده، همچنین می‌توانید از ترکیب شکل های هندسی در آن استفاده کنید. چاپ بروشور

زمانی که قصد دارید که CD در داخل بروشور قرار دهید می‌توانید یک جای خاص در داخل بروشور برای آن طراحی کنید، همچنین برای تایپوگرافی می‌توانید از تصاویر و گرافیک مناسب استفاده کرده که یکی دیگر از روش‌های خلاقانه در طراحی بروشور محسوب می‌شود.

  1. در طراحی بروشور به سایز و ابعاد آن توجه کنید.

اکثر افراد سایز مناسب در طراحی بروشور را بروشورهای سه لت می‌دانند، اما در اصل بروشورها در اندازه و شکل های مختلفی مانند خبرنامه‌ها، منوها، برگه‌های فروشگاهی و… به مشتریان ارائه می‌شوند، پس بهتر است که قبل از طراحی بروشور مواردی مانند اینکه می خواهید چه حجم اطلاعاتی را درباره کسب و کارتان در اختیار مخاطب قرار دهید را مشخص کنید زیرا بروشور باید طبق اطلاعات شما طراحی شود و هر چه میزان اطلاعات بالاتر باشد باید بروشور نیز بزرگتر طراحی شود.

همچنین مکانی که بروشورها قرار است پخش شوند و نحوه توزیع آنها به چه صورت است را مشخص کرده زیرا اگر قصد دارید بروشورها را ارسال کنید باید سایز کوچکتری را انتخاب کرده تا در یک پاکت به راحتی قرار بگیرد.

  1. در طراحی بروشور از فونت مناسب استفاده کنید.

یکی دیگر از اصول مهم در طراحی بروشور تبلیغاتی استفاده از فونت های زیبا و خوانا با سایزهای متناسب است فونتی که خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک نباشد.

فونت مناسب باید با هدف و نوع سازمان هماهنگی و همخوانی داشته باشد، همچنین شما می‌توانيد از فونت‌هایی که سایه روشن دارند و درخشنده هستند استفاده کنید زیرا باعث افزایش جذابیت بروشور می‌شود.

  1. در طراحی بروشور جایگاه مناسبی برای قرار گرفتن نام برند و لوگو در نظر بگیرید.

از دیگر موارد مهم در اصول طراحی بروشور تبلیغاتی این است که نام برند را در بروشور بنویسید اما نوع قرارگیری آن در بروشور متفاوت است، با این وجود بهتر است که یک جایگاه مناسب برای قرار گرفتن لوگو و برند مورد نظر در طراحی بروشور در نظر گرفته و از تکرار بیش از حد آن در بروشور پرهیز کنید همچنین در بروشورهای تک برگی سه لت قرار دادن نام برند در صفحه پشت و رو کافی است البته این مورد با توجه به هدف طراحی بروشور می‌تواند متفاوت باشد.

  1. در طراحی بروشور از تصاویر و عکس های مناسب استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی بروشور که باعث جذب مخاطب می‌شود استفاده از تصاویر مناسب می‌باشد و باعث جلب نظر مشتری و ایجاد تمایل او به سمت محصولات و خدمات شما می‌شود، همچنین برای طراحی بروشور شما می‌توانید از تصاویر و عکس‌های مستقیم و غیر مستقیم  استفاده کنید اما نکته حائز اهمیت در اینجا کیفیت عکس ها است که بهتر است عکس‌ها، اختصاصی و با کیفیت بالا باشند.

عکس های اصلی همان عکس‌های اصلی خدمات یا محصولات شما می‌باشند، اما تصاویر غیرمستقیم به تصاویر کمکی گفته می‌شود که در کنار عکس های اصلی در طراحی بروشور قرار داده می‌شوند، و اصولاً تصاویر غیر مستقیم از اینترنت تهیه شده اند.

  1. در طراحی بروشور به سازماندهی متن ها توجه کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی بروشور تبلیغاتی استفاده از جملات کوتاه و مختصر و البته ضروری می‌باشد همچنین بهتر است که از استفاده از جملات بلند و کسل کننده خودداری کرده و با هماهنگی سفارش دهنده این جملات را کوتاه نمایید.

زمان طراحی بروشور چند فونت محدود استفاده کرده و اگر تعداد آن 2 تا 3 فونت باشد کافی است. همچنین بهتر است که از یک سایز فونت برای تمامی سرتیترها استفاده کنید و یا اگر یک یا دو سرتیتر مهم تر است از سایزهای بزرگتر برای آن‌ها استفاده کنید. این تیترها می‌تواند به صورت جمله ای و یا روی جلد بروشور استفاده شوند و بهتر است نسبت به سایز تمام متن در بروشور، فونت آن‌ها بزرگتر باشد.

  1. در اصول طراحی بروشور تبلیغاتی بهتر است از کاغذ مناسب استفاده کنید.

زمانی که کارفرما طرح بروشور خود را ارائه می‌دهد بهتر است که طراح کاغذهای مناسب را برای بروشور به او معرفی کند زیرا استفاده از کاغذهای بی کیفیت و نامناسب نمی‌تواند به خوبی طرح زیبا و جذاب بروشور را منعکس کند، امروزه در بازار کاغذهای متنوعی وجود دارند که در بین آنها کاغذهای صاف و صیقلی بهترین گزینه است زیرا باعث می‌شود که ظاهر بروشور جذاب‌تر نشان داده شود، همچنین استفاده از کاغذهای ضخیم یا سنگین می‌تواند کسب و کار شما را حرفه ای تر و قابل اعتمادتر به مخاطب معرفی کند.

  1. در طراحی بروشور به رعایت اصول نگارشی توجه کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی بروشور رعایت اصول نگارشی مانند فاصله بین خطوط، دسته بندی نشانه‌ها، نقطه گذاری، ویراستاری متن، علامت گذاری متون و استفاده از تیترهای مناسب است. رعایت این علائم باعث می‌شود تا بروشور خواناتر و جذاب‌تر به نظر برسد و خواننده آن علاقه بیشتری به خواندن مطالب داشته باشد.

  1. در طراحی بروشور طرح مناسبی را انتخاب کنید.

زمانی که یک بروشور را طراحی می‌کنید، طوری این کار را انجام دهید که بروشور ارزش نگهداری داشته باشد زیرا اگر بروشور مطالب مفیدی و عکس‌های مناسبی داشته باشد مخاطب بیشتر تمایل به نگهداری آن داشته، برای مثال زمانی که می‌خواهید برای یک کمپانی بزرگ بروشور طراحی کنید باید طرح‌ها را طوری انتخاب کنید که احساس لوکس بودن به مخاطب القا کند.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد فهمیدیم که طراحی بروشور یکی از موثرترین روش‌ها برای بازاریابی و تبلیغ به حساب می‌آید.  برای شما اصول طراحی بروشور تبلیغاتی را با رعایت نکات مختلفی توصیف کردیم. امیدواریم که خوانندگان این مقاله بتوانند بعد از مطالعه آن یک بروشور تبلیغاتی را به صورت اصولی طراحی کرده و بتوانید کسب و کار کارفرما خود را به خوبی به مخاطبان معرفی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *