0216612617609120725026

پارچه های مناسب چاپ

فهرست مطالب

پارچه‌های طبیعی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای انجام انواع روش‌های چاپ محسوب می‌شوند؛ زیرا با تنوع بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود قابلیت‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهند. منبع تمامی پارچه‌های طبیعی از حیوانات و گیاهان گرفته می‌شود؛ به طوری که با ایجاد تغییراتی در ساختار فیزیکی مواد طبیعی پارچه‌های مورد نظر به دست می‌آیند.
انواع پارچه‌های پنبه‌ای، کتانی، کنفی و غیره در گروه نمونه‌های طبیعی قرار می‌گیرند. این پارچه‌ها از قسمت‌های مختلف گیاهان به دست آمده و پس از گذراندن مراحل مختلف به مرحله چاپ می‌رسند. در سمت دیگر پارچه‌های طبیعی منشا گرفته از حیوانات نیز وجود دارند که پشم و ابریشم رایج‌ترین آن‌ها هستند.
وجود بافت منحصر به فرد و با کیفیت در پارچه‌های طبیعی فرایند چاپ را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد؛ زیرا مایعات با درصد خوبی جذب این پارچه‌ها شده و می‌توانید انواع طرح و نوشتارهای مختلف را بر روی پارچه چاپ کنید. استفاده از انواع روش‌های مختلف چاپ بر روی پارچه با استفاده از نمونه‌های طبیعی امکان‌پذیر است؛ بنابراین با توجه به نیاز خود می‌توانید بهترین گزینه از پارچه های مناسب چاپ را انتخاب کنید.

پارچه‌های مصنوعی گزینه‌ای مناسب برای چاپ

استفاده از پارچه‌های مصنوعی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها مانند نفوذ ناپذیری و کشسانی بالا رواج زیادی پیدا کرده است. ساختار پایه انواع پارچه‌های مصنوعی از پلاستیک منشأ می‌گیرد و با ایجاد تغییراتی در ساختار آن‌ها امکان تولید مدل‌های متفاوت وجود دارد. پارچه‌های مصنوعی در مقایسه با نمونه‌های طبیعی به دلیل استفاده از پلاستیک از ارزش پایین‌تری برخوردار هستند. چاپ پارچه

استفاده از ویژگی‌های مثبت پارچه‌های طبیعی بر روی نمونه‌های مصنوعی یکی از پیشرفت‌های مهم در صنایع مختلف است؛ زیرا امکان استفاده از انواع روش‌های چاپ بر روی این پارچه‌ها را فراهم می‌کند. مدل‌های مختلفی از پارچه مصنوعی مانند استات، نایلون، پلی استر، آکریلیک و ریون با قابلیت چاپ انواع طرح‌های رنگی وجود دارند.

استفاده از روش چاپ مناسب بر روی پارچه‌های مختلف

وجود مدل‌های مختلفی از پارچه‌های طبیعی و مصنوعی امکان استفاده از چندین روش‌ چاپ را امکان‌پذیر می‌کند. نفوذ بهتر مایعات در انواع پارچه‌های طبیعی نسبت به نمونه‌های مصنوعی فرایند چاپ را زنده‌تر و با کیفیت‌تر جلوه می‌دهد؛ البته روش‌های چاپ متعددی برای پیاده‌سازی انواع طرح و نوشته‌ها بر روی پارچه‌های مصنوعی نیز وجود دارند. در ادامه برخی از پارچه‌های رایج موجود در صنایع مختلف و بهترین روش چاپ بر روی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع پارچه های مناسب چاپ

  1. پارچه های پشمی
  2. پارچه های ابریشمی
  3. پارچه های پلی استر
  4. چاپ مخمل
  5. پارچه‌های پنبه‌ای
  6. پارچه‌های کتانی

پارچه‌های پشمی

این گزینه یکی از پرکاربردترین پارچه‌های طبیعی به شمار می‌رود که نفوذ پذیری خوبی در برابر مایعات جوهری دارد. استفاده از انواع روش‌های چاپ  بر روی پارچه‌های پشمی امکان‌پذیر است؛ به خصوص به کارگیری روش سیلک اسکرین بر روی این پارچه‌ها کیفیت بالایی را تولید می‌کند. پارچه‌های پشمی به دلیل داشتن ضخامت بالا جوهر را در طولانی مدت نگهداری می‌کنند؛ بنابراین جهت چاپ لباس‌هایی با طول عمر زیاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 پارچه‌های ابریشمی

اگر به دنبال یک پارچه با سطح صاف و ضخامت پایین هستید ‌می‌توانید به سراغ نمونه‌های ابریشمی بروید. این پارچه‌های طبیعی به دلیل ساختار منحصر به فرد خود جوهر را به طور یکنواخت در قسمت‌های مختلف خود جذب می‌کنند؛ بنابراین تصاویر با جزئیات دقیق و جذابیت بالایی چاپ می‌شوند. ضخامت پارچه‌های ابریشمی با میزان جوهر جذب شده رابطه مستقیم دارد.

پارچه‌های پلی استر

انواع پارچه‌های پلی استری از پرطرفدارترین مدل‌های مصنوعی موجود در بازار هستند که با استفاده از روش انتقالی و سابلیمیشن می‌توانید طرح‌های خود را بر روی آن‌ها چاپ کنید. استفاده از گرما برای چاپ تصاویر بر روی پارچه پلی استری با روش انتقالی نتیجه جذابی را تولید می‌کند؛ همچنین می‌توانید با استفاده از روش سابلیمیشن و تصعید رنگدانه‌های جامد کیفیت چاپ فوق العاده‌ای را داشته باشید.

پارچه‌های پنبه‌ای

استفاده از پنبه در ساخت انواع لباس‌های نخی اهمیت استفاده از روش‌های چاپ کارآمد در این زمینه را افزایش می‌دهد. به کارگیری مدل‌هایی مانند سیلک و مستقیم برای پیاده ‌سازی انواع طرح و نوشتارهای مختلف بر روی پارچه‌های پنبه‌ای رایج است. هماهنگی بالا چاپ سیلک و ساختار پنبه به دلیل میزان نفوذ پذیری آن کیفیت محصول خروجی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

پارچه‌های کتانی

اگر به دنبال تولید لباس‌هایی با کیفیت چاپ بالا و هزینه مقرون به صرفه هستید بهتر است به سراغ پارچه‌های کتانی بروید. وجود بافت نرم و نفوذ پذیر نسبت به جوهرهای مایع در این مدل از پارچه‌ها کیفیت چاپ فوق العاده‌ای را فراهم می‌کند. استفاده از انواع روش‌های مختلف مانند سیلک و مستقیم بر روی پارچه کتانی رایج است.

برای انتخاب پارچه های مناسب  چاپ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

وجود تنوع بالا بین انواع پارچه‌های مصنوعی و طبیعی تصمیم گیری را برای شما دشوار می‌کند؛ بنابراین با بررسی ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از پارچه‌های طبیعی و مصنوعی می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در نظر گرفتن روش چاپ مورد نظر و پارچه‌های مناسب آن نیز در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند. در ادامه ۳ تا از مهم‌ترین عوامل انتخاب پارچه مناسب را بررسی می‌کنیم.

مقاومت در برابر حرارت

برخی از روش‌های چاپ بر روی پارچه به دلیل فرایند منحصر به فرد خود نیاز به متریالی با مقاومت بالا دارند. استفاده از پارچه‌هایی با ضعف بالا در این زمینه کیفیت کار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ همچنین در موارد شدیدتر فرایند چاپ مختل می‌شود. بررسی مقاومت پارچه در برابر حرارت پیش از هر اقدامی باید انجام شود.

جنس پارچه‌

هر یک از روش‌های چاپ موجود برای مدل‌های خاصی از پارچه مناسب هستند؛ بنابراین برای گرفتن نتیجه حداکثری و کیفیت مطلوب از فرایند چاپ بهتر است پارچه‌هایی با جنس مطلوب را انتخاب کنید. یکی از بهترین مثال‌های موجود در این زمینه استفاده از روش چاپ سیلک بر روی پارچه‌هایی با توانایی بالا جذب جوهر مانند پنبه و ابریشم است.

رنگ پارچه

برخی از روش‌های چاپ بر روی طیف رنگی خاصی از پارچه‌ها استفاده می‌شوند؛ برای مثال در روش سابلیمیشن امکان استفاده از رنگ سفید وجود ندارد. از این رو برای استفاده از این روش باید از پارچه‌هایی با رنگ سفید یا روشن کمک بگیرید. در صورتی که قصد استفاده از چاپ سابلیمیشن بر روی پارچه‌های تیره را دارید باید از برچسب‌های زمینه بهره ببرید.

سخن پایانی

فرایندهای چاپی مختلفی برای تولید پوشاک با پارچه‌های طبیعی و مصنوعی به کار می‌روند؛ به طوری که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند و با توجه به نیاز می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. پارچه‌های طبیعی با منشا حیوانی و گیاهی مانند پنبه، ابریشم، پشم و غیره دارای نفوذ پذیری خوبی نسبت به جوهر مایع هستند.

استفاده از روش‌های چاپی مختلف مانند سیلک و مستقیم بر روی پارچه‌های طبیعی کیفیت فوق العاده‌ای را فراهم می‌کند. در سمت مقابل پارچه‌های مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و آکریلیک با نفوذ ناپذیری و کشسانی بالا وجود دارند. استفاده از انواع روش‌های چاپ انتقالی و سابلیمیشن بر روی پارچه‌های مصنوعی مانند پلی استر نتایج با کیفیتی را برای شما رقم خواهد زد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *