0216612617609120725026

چاپ پلات و لمينت باکیفیت

فهرست مطالب

چاپ پلات و لمينت

چاپ پلات و چاپ لمينت چيست: امروزه براي چاپ دو روش چاپ ديجيتال و چاپ افست به كار مي بريم. چاپ پلات زيرمجموعه چاپ ديجيتال محسوب مي شود. همچنين چاپ ديجيتال سريعترين و باكيفيت ترين روش چاپ محسوب مي شود كه در تيراژهاي پائين مورد استفاده قرار مي گيرد.

چاپ پلات 

چاپ پلات همان چاپ ديجيتال است كه بر روي سطحي عريض تر صورت مي گيرد. چاپ پلات مناسب انواع پوستر و تصاوير عريض هست.

لمينت چيست؟ 

در بيشتر موارد در كنار چاپ پلات از لمينت هم استفاده مي شود. لمينت نوعي پوشش چاپ است كه روي محصولات چاپي قرار مي دهند تا استحكام محصول را بالا ببرد و در نتيجه محصولات عمر بالاتري خواهند داشت.

چاپ پلات و چاپ لمينت
چاپ پلات و چاپ لمينت

 

پلاتر 

به وسيله ي پلاتر مي توانيد چاپ پلات و لمينت انجام داد. دستگاه پلاتر از نوع جوهر افشاني است كه ماده حلال جوهر در آن، آب است. دستگاه برنامه ريزي شده و پردازنده هاي پلاتر، باعث مي شوند كه هدهاي داخل دستگاه از مخازن رنگ، رنگ دريافت كنند و به اين صورت عمل چاپ انجام مي شود.

چاپ با اين دستگاه بسيار با كيفيت تر از چاپ افست است و تا طول 30 متر را چاپ مي كند اما چاپ بيشتر از 5,1 متر را پشتيباني نمي كند در حاليكه در چاپ بنر تا عرض 5 متر پوشش داده مي شود. تمام نقشه هاي بزگ، تخته شاسي، پوسترهاي و تبليغات نمايشگاهي كه با كيفيت و اندازه نسيبتا بزرگ هستند از روش چاپ پلات ساخته شده است.

كاغذي كه براي چاپ به وسيله ي اين دستگاه استفاده مي شود بايد پوشش خاصي داشته باشد و از كيفيت مناسيب برخوردار باشد. جنس كاغذ به گونه ايي كه خيس نمي شود و جوهر روي آن پخش نخواهد شد. همچنين براي استحكام آن از لمينت ها استفاده مي شود. معمولا چاپ پلات و لمينت به دو روش لمينت سرد و گرم انجام مي شود.

لمينت گرم

لمينت گرم در چاپ پلات بر پايه حرارت است. حرارت موجب مي شود تا لمينت چسبنده شود و به سادگي مانند دستگاه پرس بر روي محصول پلات قرار بگيرد. لمينت ها ضخامت هاي متفاوتي دارند و از نوع گرم مات يا براق مي تواند باشد كه بر اساس سليقه افراد انتخاب مي شود.

لمينت سرد

لمينت سرد براي چسبيدن  بر روي كاغذ در چاپ پلات نيازي به گرم كردن ندارد. اين نوع لمينت نيز اتواع مات و براق در ضخامت هاي مختلف دارد. محدوديتي كه لمينت سرد دارد اين است كه فقط يك روي كار را پوشش مي دهد.

تفاوت لمينت گرم و سرد اين است كه لمينت گرم بر روي كاغذ كوتد قابل اجراست اما لمينت سرد بر روي  بسياري از كاغذها مانند كوته، گلاسه و …. مي توان اجرا كرد.

توجه داشته باشيد چون چاپ پلات معمولاً در فضاهاي داخلي استفاده مي شود و با توجه به نورپرداري موجود فضاهاي داخلي بيشتر از لمينیت مات استفاده مي كنند، چون چاپ لمينیت براق باعث انعكاس نور و پايين آمدن كيفيت چاپ مي شود.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *