انواع کاتالوگ

انواع کاتالوگ

فهرست مطالب

انواع کاتالوگ

یکی دیگر از ابزارهایی که جهت تبلیغات در کسب و کار به طور عمده کاربرد دارند کاتالوگ‌ها هستند. ضخامت انواع کاتالوگ نسبت به بروشورها بیشتر است و همین امر موجب شده که مقاومت بیشتری نسبت به بروشورها داشته باشند. همچنین برای چاپ ابزار تبلیغاتی استفاده از کاغذی مانند کاغذ گلاسه زیبایی و جذابیت کاتالوگ را نسبت به بروشورها بالاتر می‌برد. کاتالوگ‌ها دسته بندی مختلفی مانند کاربرد، سایز، پوشش، جنس و …. دارند و شما باید این هدف‌ها را برای طراحی یک کاتالوگ در نظر بگیرید در ادامه به بررسی انواع کاتالوگ می‌پردازیم.

انواع کاتالوگ از نظر کاربرد

در این بخش به بررسی انواع کاتالوگ از لحاظ کاربرد می‌پردازیم. چاپ کاتالوگ

کاتالوگ‌های تبلیغاتی

در کاتالوگ‌های تبلیغاتی جزئیات و ویژگی‌های یک محصول را شرح می‌دهند، تا بتوانند از این طریق مخاطب مورد نظر را به خرید محصول ترغیب کنند. کاتالوگ‌ها یک واسطه بین فروشنده و مشتری به حساب آمده و باید طوری طراحی شود که در رساندن پیام مورد نظر کارفرما به مشتری بتواند موفق عمل کند.

در طراحی کاتالوگ باید سعی کنید که از رنگ برند شرکت خود و از تصاویر جذاب استفاده کنید تا کاتالوگ شرکت شما نسبت به دیگر کاتالوگ‌ها خاص تر باشد و نظرات بیشتری را به خود جلب کند.

همچنین بهتر است که در کاتالوگ های شرکت خودتان از QR Code استفاده کرده زیرا این کار باعث می‌شود که نظر کاربران به سمت سایت شما جلب شود و از این طریق می‌توانید مشتریان زیادی به سمت کسب و کار خود سوق دهید‌.

انواع کاتالوگ های صنعتی

اگر شما دارای یک کسب و کار یا یک مجموعه صنعتی هستید و علاقه به استفاده از روش‌های آنلاین ندارید و روش‌های آفلاین را ترجیح می‌دهید و یا اگر علاوه بر روش‌های آنلاین علاقه به استفاده از روش‌های آفلاین جهت انجام تبلیغات دارید می‌توانید از کاتالوگ‌های صنعتی استفاده کنید، زیرا استفاده از این ابزار تبلیغاتی راحت بوده همچنین دوام بسیار بالایی دارد و به شما کمک می‌کند که محصول خود را به راحتی به مردم معرفی کنید.

در زمان چاپ کاتالوگ شرکت خودتان باید به توضیحات، چیدمان قرارگیری عکس محصولات توجه کنید و عکس محصولات خاص خودتان را در بهترین جای کاتالوگ قرار دهید زیرا امکان این نیز می‌باشد که مشتری تمام صفحات کاتالوگ را مطالعه نکند و فقط چند صفحه اول را مطالعه کند پس بهتر است که محصولات مهم را در صفحات اول قرار دهید.

سایزهای استاندارد برای انواع کاتالوگ

اگر شما با سایزهای کاتالوگ‌ها آشنا باشید می‌توانید هزینه‌های چاپ را برآورد کنید و این کار را با کمترین هزینه انجام دهید. در ادامه به بررسی دو سایز در انواع کاتالوگ می‌پردازیم.

سایز خشتی

در صفحات خشتی طراحی صفحات به صورت مربعی بوده، همچنین این مدل از کاتالوگ‌ها فضای زیادی جهت قرارگیری عکس و توضیحات محصول دارد و طراحی صفحات آن به صورت ساده انجام می‌شود. ابعاد سایز خشتی 17*23 سانتی‌متر است‌.

سایز وزیری انواع کاتالوگ

چاپ کاتالوگ به سایز وزیری به صورت مستطیلی شکل بوده و ابعاد آنها یک کاغذ 50*70 است که سه بار پشت سر هم تا شده اند. البته در زمان طراحی و چاپ کاتالوگ اضافات کاغذ با سایز وزیری بریده شده و امکان این وجود دارد که اندازه نهایی با کاغذ مشاهد شده توسط شما متفاوت باشد.

این سایز یک سایز پرطرفدار در بازار به حساب آمده و بسیاری از مردم این سایز را برای چاپ کاتالوگ انتخاب می‌کنند.

جنس و پوشش انواع کاتالوگ

یکی دیگر از مواردی که در کاتالوگ‌ها مهم بوده و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید جنس و پوشش کاتالوگ است. در ادامه به انواع جنس و پوشش کاتالوگ‌ها می‌پردازیم.

  1. روکش سلفون

زمانی که کارهای چاپ یک کاتالوگ به طور کامل انجام شود می‌توانید جهت افزایش استحکام آن بگویید یک لایه سلفون پلاستیکی روی آن بکشند.

ضخامت سلفون‌ها کم است و انعطاف‌پذیری آنها نسبت به دیگر انواع بالاتر است. همچنین از قیمت کمتری برخوردار است و به افراد کمک می‌کند که در هزینه‌های خودشان صرفه‌جویی کنند به همین علت این پوشش توسط بیشتر افراد انتخاب می‌شود.

  1. روکش یو‌ وی

زمانی که در کاتالوگ‌ها از روکش یو وی استفاده می‌کنید باعث می‌شود که رنگ‌های موجود در روی کاتالوگ جذاب‌تر به نظر برسد و چشمان هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. این کاتالوگ‌ها دارای مقاومت بالایی بوده و برای کاتالوگ‌هایی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مناسب است.

  1. سلفون براق

زمانی که از سلفون‌های براق روی کاغذ کاتالوگ استفاده می‌کنند باعث می‌شود که بخش‌هایی از کاتالوگ زیباتر دیده شود و کمتر مورد آسیب قرار می‌گیرد.

  1. سلفون مات مخملی

سلفون‌های مات مخملی نسبت به نوع براق زبری بیشتری دارد و باعث می‌شود که رنگ‌های کار شده روی کاتالوگ، تیره‌تر دیده شوند.

گرماژ کاتالوگ و کاغذ آن

نوع کاغذ و گرماژ کاتالوگ روی کیفیت چاپ اثرات بالایی داشته به همین علت باید این مسئله را جدی بگیرید. در ادامه به بررسی دو نوع از کاغذهای پرکاربرد در چاپ کاتالوگ می‌پردازیم.

کاغذ گلاسه

یکی دیگر از کاغذهای مرغوب و بادوام برای چاپ کاتالوگ کاغذ گلاسه است، البته این نوع کاغذها قیمت بالاتری نسبت به دیگر صفحات دارند.

همچنین گرماژ (وزن) کاغذ گلاسه بسته به ابعاد آن متفاوت است. اما به طور کلی برای جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه با گرماژ 250 یا 300 گرمی استفاده می‌کنند  و برای صفحات آن از گرماژ 135، 150، 170 یا 200 گرمی استفاده می‌کنند.

کاغذ معمولی

برای تولید این نوع از کاغذ از خمیر چوب استفاده می‌شود و به طور معمول به اندازه صفحه A4 هستند این کاغذها رنگ پذیری خوبی دارند و قیمت آن‌ها از کاغذ گلاسه مناسب‌تر است. همچنین برای تعیین گرماژ کاغذ معمولی اول باید ابعاد آن را مشخص کنید.

انواع کاتالوگ از لحاظ باز شدن

برای نحوه باز شدن کاتالوگ‌ها باید به فارسی یا انگلیسی بودن متن توجه کنیم. به طور معمول کاتالوگ‌های با زبان فارسی از طرف راست و کاتالوگ‌های با زبان انگلیسی از طرف چپ باز می‌شود. به همین علت در زمان چاپ کاتالوگ باید به نوع متنش و تناسب آن با نحوه باز شدن صفحه توجه کرد.

جمع بندی

در این مقاله ما به بررسی کاتالوگ‌ها پرداختیم و مهم‌ترین نکات را درباره انواع کاتالوگ از لحاظ سایز، کاربرد، جنس و پوشش و نوع کاغذ آنها را برای شما خوانندگان عزیز فراهم آوردیم تا شما بتوانید در زمان سفارش کاتالوگ به شرکت مدنظر، خود خواسته‌های خود را به طور دقیق بیان کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس