0216612617609120725026

فرایند چاپ دیجیتال

فهرست مطالب

قدمت چاپ دیجیتال به نسبت چاپ هاي دیگر کوتاه تر هست و گوتنبرگ بازرگان آلمانی رو به عنوان مخترع چاپ دیجیتال می شناسند. اولین چاپخانه هاي دیجیتالی در اوایل دهه 1990 وارد بازار شدند.  اولین چاپ دیجیتال رنگی در جهان نیز در سال 1993 به نام “مجله ایندیگو” ثبت شد. بازار چاپ دیجیتال بعد از اولین چاپ آن ،همچنان به طور گسترده ایی در حال رشد است . ما در این محتوا از چاپ نوین قصد داریم فرایند چاپ دیجیتال رو توضیح دهیم.

فرآیند چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال تازه ترین روش براي تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش جایگزینی براي روش هاي سنتی مانند لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور و نامه نویسی و …. است.

فرایند چاپ دیجیتال تفاوت اصلی اش با روش هاي سنتی استفاده نکردن از پلیتهاي چاپ است؛ در نتیجه فرآیند چاپ دیجیتال به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر است. چاپگرهاي جوهرافشان و لیزري

پرکاربردترین ماشین ها و چاپگرهاي دیجیتالی محسوب می شوند. این چاپگرها پیگمنت یا تونر را بر روي زمینه هاي متنوعی از جمله:

  • کاغذ
  • کاغذ عکاسی
  • بوم
  • چوب
  • فوم
  • شیشه

می نشانند. در بیشتر فرآیندهاي چاپ دیجیتال برخلاف روش هاي سنتی، جوهر در داخل کاغذ نفوذ نمی کنند و فقط یک لایه ي نازك روي سطح تشکیل می دهند. در واقع می توان گفت که اطلاعات مربوط به چاپ  از طریق رایانه به چاپگر منتقل می شود، که یک تصویر شطرنجی را به چاپگر منتقل می کند.

انواع روش هاي چاپ دیجیتال

همانطور که بیان شد چاپ دیجیتال بر اساس عکس هاي دیجیتالی است که قصد داریم مستقیماً از ابزارهاي دیجیتال بر روي اشیاء مختلف چاپ کنیم. این روش براي چاپ با تیراژ کم مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه بالاتر و کیفیت بهتري دارد. براي اینکه مخاطب بتواند بر اساس نیازش نوع چاپ دیجیتال را انتخاب کند در ادامه انواع روش هاي چاپ دیجیتال را بررسی می کنیم.

 روش چاپ جوهرافشان

روش چاپ جوهرافشان باکیفیت ترین روش چاپ دیجیتال محسوب می شود. ماشن آلات آن شامل پرینترهاي رومیزي تا ابعاد عریض 5 متر را شامل می شوند. مهم ترین فن آوري هاي چاپ دیجیتال جوهرافشان ،سیستم هاي پیوسته و سیستم هاي جوهرافشان با پاشش مرکب بر اساس تقاضا  است.

مزایا

  • قابل تهیه براي منازل و مراکز چاپ به دلیل مقرون به صرفه بودن ،امکان چاپ سریع و راحت، قابلیت چاپ انواع رسانه ها

معایب

  • به دلیل استفاده زیاد از چاپگرهاي جوهرافشان در مصارف خانگی چاپ در ابعاد به خصوصی (محدودي)انجام می شود و براي چاپ در ابعاد بزرگتر باید به مراکز تجاري مراجعه شود.
  • ازاین روش در تیراژهاي بالا نمی توان استفاده کرد.

فرایند چاپ دیجیتال

 روش چاپ حرارتی (Thermal) یا سابلیمیشن

روش چاپ حرارتی براي چاپ روي اشیاء مانند کاغذ حساس به حرارت ،تیشرت، لیوان، سرامیک و…. مناسباست. در این روش چاپگر با استفاده از حرارت طرح مورد نظر را بر روي کاغذ می اندازد.

فرآیند چاپ دیجیتال

مزایا: روش چاپ حرارتی نتیجه اي مانند روش چاپ سنتی را دارد. و بعضی از چاپگرهاي آن ها قابل حمل هستند و عکاس ها می توانند همراه خود داشته باشند که یک مزیت محسوب می شود.

معایب: براي چاپ در ابعاد بزرگ باید از دستگاه هاي بزرگ چاپ سابلیمیشن استفاده کرد. کیفیت چاپ رنگی در این نوع چاپگرها بالاست اما کیفیت چاپ سیاه و سفید متفاوت است که دلیل عمده ي آن نبود پنل سیاه و سفید در بیشتر این نوع چاپگرها است.

 روش چاپ الکتروگرافی

در این روش از دو نوع مرکب جامد پودري (تونري) و مرکب مایع (دیجیتال مرکبی) استفاده می شود.

روش جامد پودري (تونري)

در روش جامد پودري تصاویر به وسیله ي مرکب هاي پودري، ایجاد می شوند و بسیار با کیفیت هستند. این روش به دلیل استفاده از مرکب هاي رنگی، براي کارهاي پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد و از کارآمدترین سیستم هاي چاپ دیجیتال در ابعاد متوسط محسوب می شود.

روش مرکب مایع (دیجیتال مرکبی)

در این روش به جاي پودر رنگ (تونر) از مرکب هاي رنگی استفاده می شود. این روش چاپ بسیار با کیفیت اما به دلیل گران بودن دستگاه و پیچیدگی هاي مخصوص خود از اقبال کمتري بین عموم به نسبت روش تونري برخوردار است.

فرایند چاپ دیجیتال

 روش چاپ لیزري

در این روش چاپ یک دستگاه لیزر وجود دارد که حرارت را به صورت نقطه اي و متمرکز بر روي یک نقطه ایجاد کرده و باعث تغییر رنگ در آن نقطه می شود. این روش بسیار سریع است و پرهزینه است و در صنایع و تولیدي ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 روش دیجیتال نوري یا پرتوي

در این روش که از کاغذهاي ویژه و حساس به نور استفاده می شود تصویر مورد نظر از طریق تابش شعاع هاي نوري بر روي این کاغذها تابیده می شود. این دستگاه ها در لابراتورهاي عکاسی کاربرد فراوان داشته و کیفیت چاپی خوبی هم دارند. یکی از مشکلات این روش چاپ دیجیتال دو مرحله اي بودن آن است.

 روش چاپ تصعید رنگ

در دستگاههاي به روش چاپ تصعید رنگ رنگ از روي نوارهاي سلفون بخار شده و بر روي کاغذ ثبت می شود. در لابراتوارهاي عکاسی این روش متداول است. قیمت این دستگاه ها ارزان اما قیمت تمام شده در این روش چاپ پرهزینه است.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *