0216612617609120725026

لیبل چیست و چه کاربردی دارد

فهرست مطالب

لیبل چیست ؟  

برچسب و استفاده از آن به سال ۱۹۳۰ بازمی گردد. برچسب (Label) ظریفی که روی کالاها چسبانده می شود را لیبل می گویند. برچسب اطلاعات کامل محصول را برای مصرف کننده نهایی بازگو می کند که این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات محصول، درباره شرکت، بارکد یا QR CODE، اطلاعات تماسی و نام برند شما و … باشد. تفاوت “تگ” و “لیبل” در این هست که اولی بر روی اجسام نصب می شود (با پلاستیک یا نخ) اما دومی چسبانده می شود و طبیعتاً قیمت برچسب ارزان تر هست. دلیل استفاده از برچسب و بارکدها بالا بردن سرعت در خرید و فروش است.در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که لیبل چیست و چه کاربردی دارد

لیبل
لیبل

انواع برچسب ها 

برچسب ها انواع مختلفی دارد و می تواند در بخش های مختلف بازار از جمله صنایع غذایی، آشامیدنی، مواد مصرفی و ….

به کار برده شود.  نحوه چاپ لیبل  

یک مدل ارزان لیبل که در بازار آن را مشاهده کرده اید، برچسب های دور آبی یا سفید هست که با خودکار روی آنها می نویسید و در جای مورد نظر می چسبانید. مثلاً یک مورد استفاده ی آن چسباندن روی مواد غذایی است و سپس آن را در فریزر قرار می دهید. یک سری برچسب ها وجود دارند که شامل دو نوع کاغذ برچسب مات و کاغذ برچسب براق هستند. این برچسب ها را معمولاً شرکت های تولید کننده و یا بعضی کارخانه های تولید و بسته بندی و یا کارگاهها تهیه و وارد می کنند که به آن جمبو رول می گویند و بیشترین سایزهایی هم که مورد استفاده قرار می گیرد A4 و A3 می باشد.

چاپ برچسب های مات و براق را می توان با پرینترهای لیزری و جوهرافشان انجام داد. به این نکته توجه داشته باشید که برچسب های براق به خاطر جنس رویه آنها سازگاری خیلی کمی با دستگاههای لیزری دارد اما برچسب های کاغذی مات در همه ی دستگاهها اعم از پرینترهای لیزری رنگی، مشکی و دستگاههای کپی لیزری، رنگی و سیاه سفید سازگار است. برچسب بند یک مدل دیگر از برچسب ها محسوب می شود که در ابعاد ۷۰*۱۰۰ و ۹۰*۶۰ موجود هست که برای چاپ با دستگاههای افست کاربرد بیشتری دارند.   چاپ لیبل از طریق چاپگرهای خانگی 

چاپگرهای خانگی از خاصیت افشاندن جوهر و یا الکترومغناطیسی بسته به نوع لیزری یا جوهرافشان برای چاپ لیبل استفاده می کنند. جهت چاپ لیبل از نوعی تکنولوژی مثل کاغذ کاربن استفاده می شود.

 

 

دستگاه چاپ لیبل
دستگاه چاپ لیبل

 

چاپ از طریق دستگاههای لیبل پرینتر 

دستگاههای لیبل زن که اختصاصی برای چاپ لیبل به کار گرفته می شوند به دو صورت صنعتی و معمولی تقسیم بندی شده اند و برای چاپ از تکنولوژی حرارتی استفاده می کنند. از نظر کارکرد امکان چاپ تا ۱۱۰ میلی متر را دارند و نقش هر چیزی را می توانند بر روی برچسب چاپ نمایند. به علت سرعت بالای این لیبل پرینترها ، لیبل های آنها به صورت رول هستند و هر رول تیراژ مشخصی را در خودش جا می دهد و جنس آنها می تواند کاغذی و یا پلاستیکی (PVC) باشد. 

در این پرینترها به منظور چاپ روی لیبل از تکنولوژی مانند کاغذ کاربن استفاده می شود که به آن ریبون گفته می شود.

ریبون هنگام حرارت دیدن در هر نقطه مانند کاغذ کاربن باعث چاپ روی لیبل می شود و چیزی که باعث چاپ و حرارت دادن به ریبون می شود توسط قطعه ایی به نام هد انجام می شود. هر چه هد قابلیت چاپ نقاط ریزتری داشته باشد کیفیت چاپ بالاتر می رود.

DPI کیفیت چاپ یا رزولوشن هد را مشخص می کند و به معنی تعداد پیکسل در واحد سطح می باشد. که این مقدار می تواند بین DPI 120 تا DPI300 باشد. هد لیبل طول عمری دارد که شابد تفاوت عمده پرینترهای صنعتی و رومیزی در طول عمر هد آنها باشد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *