0216612617609120725026

لیبل چیست و چه کاربردی دارد

لیبل چیست ؟

فهرست مطالب

لیبل چیست ؟  

برچسب و استفاده از آن به سال 1930 بازمي گردد که برچسب (Label) ظريفي كه روي كالاها چسبانده مي شود را ليبل مي گويند. و برچسب اطلاعات كامل محصول را براي مصرف كننده نهايي بازگو مي كند. اين اطلاعات مي تواند شامل اطلاعات محصول، درباره شركت، باركد يا QR CODE، اطلاعات تماسي و نام برند شما و … باشد. تفاوت “تگ” و “ليبل” در اين هست كه اولي بر روي اجسام نصب مي شود (با پلاستيك يا نخ) اما دومي چسبانده مي شود و طبيعتاً قيمت برچسب ارزان تر هست. دليل استفاده از برچسب و باركدها بالا بردن سرعت در خريد و فروش است.در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که لیبل چیست و چه کاربردی دارد؟

لیبل چیست ؟

ليبل چيست ؟  

برچسب ها انواع مختلفي دارد و مي تواند در بخش هاي مختلف بازار از جمله صنايع غذايي، آشاميدني، مواد مصرفي و …. به كار برده شود. چاپ ليبل  

انواع برچسب ها 

يك مدل ارزان ليبل كه در بازار آن را مشاهده كرده ايد، برچسب هاي دور آبي يا سفيد هست كه با خودكار روي آنها مي نويسيد و در جاي مورد نظر مي چسبانيد. مثلاً يك مورد استفاده ي آن چسباندن روي مواد غذايي است و سپس آن را در فريزر قرار مي دهيد. يك سري برچسب ها وجود دارند كه شامل دو نوع كاغذ برچسب مات و كاغذ برچسب براق هستند. اين برچسب ها را معمولاً شركت هاي توليد كننده و يا بعضي كارخانه هاي توليد و بسته بندي و يا كارگاهها تهيه و وارد مي كنند كه به آن جمبو رول مي گويند و بيشترين سايزهايي هم كه مورد استفاده قرار مي گيرد A4 و A3 مي باشد.

چاپ برچسب هاي مات و براق را مي توان با پرينترهاي ليزري و جوهرافشان انجام داد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه برچسب هاي براق به خاطر جنس رويه آنها سازگاري خيلي كمي با دستگاههاي ليزري دارد اما برچسب هاي كاغذي مات در همه ي دستگاهها اعم از پرينترهاي ليزري رنگي، مشكي و دستگاههاي كپي ليزري، رنگي و سياه سفيد سازگار است. برچسب بند يك مدل ديگر از برچسب ها محسوب مي شود كه در ابعاد 70*100 و 90*60 موجود هست كه براي چاپ با دستگاههاي افست كاربرد بيشتري دارند.   چاپ ليبل از طريق چاپگرهاي خانگي 

چاپگرهاي خانگي از خاصيت افشاندن جوهر و يا الكترومغناطيسي بسته به نوع ليزري يا جوهرافشان براي چاپ ليبل استفاده مي كنند. جهت چاپ ليبل از نوعي تكنولوژي مثل كاغذ كاربن استفاده مي شود.

 

دستگاه چاپ لیبل
دستگاه چاپ لیبل

چاپ از طريق دستگاههاي ليبل پرينتر 

دستگاههاي ليبل زن كه اختصاصي براي چاپ ليبل به كار گرفته مي شوند به دو صورت صنعتي و معمولي تقسيم بندي شده اند و براي چاپ از تكنولوژي حرارتي استفاده مي كنند. از نظر كاركرد امكان چاپ تا 110 ميلي متر را دارند و نقش هر چيزي را مي توانند بر روي برچسب چاپ نمايند. به علت سرعت بالاي اين ليبل پرينترها، ليبل هاي آنها به صورت رول هستند. هر رول تيراژ مشخصي را در خودش جا مي دهد و جنس آنها مي تواند كاغذي و يا پلاستيكي (PVC) باشد. 

در اين پرينترها به منظور چاپ روي ليبل از تكنولوژي مانند كاغذ كاربن استفاده مي شود كه به آن ريبون گفته مي شود.

ريبون هنگام حرارت ديدن در هر نقطه مانند كاغذ كاربن باعث چاپ روي ليبل مي شود و چيزي كه باعث چاپ و حرارت دادن به ريبون مي شود توسط قطعه ايي به نام هد انجام مي شود. هر چه هد قابليت چاپ نقاط ريزتري داشته باشد كيفيت چاپ بالاتر مي رود.

DPI كيفيت چاپ يا رزولوشن هد را مشخص مي كند و به معني تعداد پيكسل در واحد سطح مي باشد. كه اين مقدار مي تواند بين DPI 120 تا DPI300 باشد. هد ليبل طول عمري دارد كه شابد تفاوت عمده پرينترهاي صنعتي و روميزي در طول عمر هد آنها باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *