0216612617609120725026

مدل رنگ CMYK چیست؟

فهرست مطالب

CMYK چیست؟

چاپ چهار رنگ یا مدل رنگ CMYK به نوعی از ترکیب رنگ گفته می‌شود که در چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مدل رنگ cmyk هر رنگ با ترکیب چهار رنگ اصلی ایجاد می‌شود. در این استاندارد چهار رنگ اصلی به نام Cyan، Magenta، Yellow و Black وجود دارد. برای مثال رنگ سورمه‌ای از ترکیب Cyan و Magenta بوجود می‌آید.

Cyan (فیروزه ای / آبی – سایان)

Magenta (سرخابی/ ارغوانی/ قرمز – مجنتا)

Yellow (زرد – یلو)

Black (سیاه / مشکی – بلک)

هر کدام از این رنگها می تواند دارای غلظت ۱ تا ۱۰۰ باشد. 

از ترکیب این چهار رنگ سایر رنگ ها ساخته می شوند (صد میلیون رنگ ۱۰۰*۱۰۰*۱۰۰*۱۰۰) .

ترکیب این رنگ ها بر روی کاغذ انجام میشود . یعنی رنگ اول بر روی کاغذ چاپ می شود و سپس رنگ دوم بر روی رنگ اول چاپ می شود و الی آخر و چون این رنگها شفاف هستند آنچه در نهایت دیده می شود ترکیب چها رنگی است که بر روی هم و با غلظت های مختلف چاپ شده اند.

در این مدل ، رنگ سفید وجود ندارد و در واقع رنگ سفید همان رنگ کاغذ است . یعنی جایی که هیچ رنگی وجود نداشته باشد رنگ سفید دیده می شود البته به شرطی که کاغذ شما سفید باشد.

کد رنگ های CMYK

برای یک طراحی دقیق و زیبا که به یک کیفیت عالی ختم شود نیاز به کد رنگ های دقیق داریم. اگر افراد رنگ ها را بر روی پالت رنگ انتخاب کنند یکی از بدنرین اشتباهات طراحی می باشد چون در هنگام چاپ این رنگ ها تغییر می کنند. برای ساخت رنگ مورد نظر بهتر است برای رسیدن به رنگ دلخواه از ترکیب ۲ یا ۳ رنگ استفاده گردد. اگر با ترکیب رنگ ها به رنگ دلخواه دست پیدا نکردید می توانید از چهار رنگ استفاده کنید ولی در بیشتر مواقع راه های مختلفی هم هست که از ترکیب رنگ های کمتر به هدف مورد نظر برسید. کد رنگ های CMYK رنگ آبی، فیروزه ای، لاجوردی، قرمز وینستونی، سبز، زرد کاترپیلار، خاکستری، طلایی، نقره ای، نارنجی مشکی در چاپ می باشد.

تفاوت RGB و CMYK

در مانیتور ها  از مدل رنگی آر جی بی استفاده می شود. مدل رنگ RGB از سه رنگ قرمز، سبز و آبی برای ایجاد طیف وسیعی از رنگ ها استفاده می کند و ۱۶ میلیون رنگ تولید می کند، اما، نمی تواند رنگ سیاه واقعی را ایجاد کند. در چاپ افست امکان نمایش دقیق رنگ های RGB وجود ندارد و همینطور برعکس رنگ های دقیق مدل CMYK  را نمی توان در مانیتور نمایش داد. و تبدیل تصاویر RGB به  CMYK از شفافیت آن کاسته می شود. از رنگ های CMYK در صنعت چاپ استفاده می شود و یک نمایشگر رنگی که بر روی این مدل تنظیم نشده باشد رنگ های متفاوتی را از رنگ هایی که ممکن است چاپ شود به شما نشان می دهد. رنگ های CMYK کاهشی هستند به این معنی که اگر رنگ ها را با هم مخلوط کنید تیره می شوند و نور پس زمینه سفید را کاهش می دهند.در این مدل با افزودن رنگ ، رنگ ها تیره شده و به سیاه می رسند. اما رنگ های RGB افزایشی هستند به این معنی که با نوردهی ایجاد می شوند و با اقزایش غلظت رنگ، روشن تر خواهند شد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *