0216612617609120725026

چاپ روی پارچه

فهرست مطالب

چاپ پارچه

چاپ روی پارچه هنری است که از قدیم رواج داشته و تولید طرح و نقش روی لباس در سده چهارم پیش از مسیح در هند آغاز شده و بعدها به چین راه یافته است.  یکی از چاپ های سنتی چاپ باتیک هست که ابتدا در چین و بعد در اندونزی رواج یافته است. در ایران قلمکاری پارچه رشد و پیشرفت زیادی داشته است. این نوع چاپ که به وسیله ی قالب های چوبی است. از جمله شهرهای فعال در ایران در این زمینه می توان به شیراز، اصفهان، بروجرد، همدان و رشت اشاره کرد.

انواع چاپ روی پارچه

به طور کلی چاپ روی پارچه رو می تونیم به دو دسته  چاپ آنالوگ (Screen printing) و چاپ دیجیتال (Digital printing) تقسیم بندی کنیم. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد دنیای جذاب چاپ به این دو روش می دهیم پس تا آخر با ما همراه باشید.

چاپ آنالوگ (چاپ سیلک)

چاپ سیلک روش آنالوگ چاپ پارچه است. این روش چاپ با پرس کردن چاپ به وسیله ی یه اسکرین چاپی انجام میشه که به دو صورت دستی (رنگ با دست بر روی اسکرین فشرده می گردد) و یا از طریق دستگاه (رنگ به وسیله ی دستگاه از طریق اسکرین پرس می شود) انجام می شود. اما ممکنه بپرسید که اسکرین چی هست؟ آماده سازی اسکرین در چاپ سیلک مثل آماده سازی الگو هست که شکل مشخصی بر روی پارچه حاصل میشه. چاپ سیلک برای چاپ های چند رنگی پیشنهاد داده نمیشه چون رنگ فقط یک بار چاپ می شود و هر رنگ یک لایه مجزا دارد. توصیه میشه اگه چاپ چند رنگی مدنظرتون هست از چاپ دیحیتالی استفاده کنید.

انواع چاپ سیلک

چاپ سیلک دستی (Hand-Screen printing)  بیشتر این روش توسط هنرمندان

چاپ سیلک چرخشی (Rotary screen printing) این روش هزینه ی بالایی دارد چون نیازمند آماده سازی سیلندرها هست و برای چاپ روی غلتک های سراسری پارچه استفاده می شود.

چاپ سیلک مسطح  (Flat screen printing)  این روش برای چاپ روی تی شرت و کیف و …. استفاده می شود.

مزایا و معایب چاپ سیلک 

مزیت چاپ سیلک این هست که در زمان چاپ عمده مقرون به صرفه هست و از معایب آن هزینه بالای راه اندازی، عدم امکان اجرای چاپ نمونه، تعداد محدود رنگ ها، نیازمند بودن هر رنگ به آماده سازی جداگانه اسکرین 

با توجه به مزایا و معایبی که گفته شد چه زمانی انتخاب چاپ سیلک مناسب است؟ میشه نتیجه گرفت که در سفارش های عمده مثلا چاپ ۱۰۰ متر پارچه با نقاط سفید، این نوع چاپ عالی است. یا در مواردی که طرح پیچیدگی نداشته باشه مناسب هست

چاپ دیجیتال

در این روش چاپ، طرح مورد نظر روی پارچه چاپ میشه. طرح به وسیله ی کامپیوترطراحی و به پرینتر داده میشه و پرینتر به طور مستقیم طرح رو روی پارچه چاپ می کنه. چاپ دیجیتال روی پارچه مثل چاپگرهای جوهرافشان خانگی روی کاغذ عمل می کند. در این روش محدویتی از نظر تعداد رنگ یا انتقال های رنگمایه بین رنگ ها وجود نداره و می تونید هر طرحی که دوست دارید رو اجرایی کنید. 

ایجاد الگو در این روش به این صورته که در نتیجه اعمال قطرات میکروسکوپی رنگ روی پارچه ایجاد میشه. چاپ دیجیتال هم محدودیت هایی دارد از جمله اینکه احتمال کمی داره که بشه رنگ های خاص مثل (متالیک و فلورسنتی) یا پالت PANTONE رو تو اون استفاده کرد. از مزایای چاپ دیجیتال می تونیم به بدون اسکرین های چاپی، توانایی اعمال یک چاپ نمونه، بدون محدودیت رنگی، توانایی چاپ حتی برای ایجاد یه کپی اشاره کنیم. از معایب اون میشه به این اشاره کرد که با شستشوهای مکرر ممکنه طرح کمرنگ و یا از بین بره.

چاپ دیجیتال

کدوم روش چاپ رو انتخاب کنیم؟

دسته بندی های دیگه ای برای چاپ پارچه وجود داره و شما با توجه به نیازتون و نوع پروژه می تونید هر کدوم رو انتخاب کنید که به اختصار در زیر توضیح داده می شود.

  • چاپ اسکرین تخت: برای چاپ طرح های ساده بر روی تی شرتها
  • چاپ دیجیتالی DTG (چاپ مستقیم روی پارچه): برای چاپ های پیچیده روی تی شرت ها
  • چاپ دیجیتالی رول به رول با جوهرهای پیگمنتی: وقتی می خواید تا چاپ با حجم محدود یا متوسط روی پنبه انجام بدید و زمان هم براتون مهمه این روش چاپ مناسبه.
  • چاپ دیجیتالی رول به رول با رنگ های راکتیو: وقتی بخواید چاپ با حجم متوسط یا بالا روی پنبه انجام بشه و زمان هم براتون مهم نیست این روش عالیه.
  • چاپ دیجیتالی رول به رول خشک: برای چاپ روی پلی استر مناسب هست.

 

چاپ سابلیمیشن
چاپ سابلیمیشن
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *