0216612617609120725026

چاپ روی پارچه

چاپ پارچه

فهرست مطالب

چاپ پارچه هنري است كه از قديم رواج داشته و توليد طرح و نقش روي لباس در سده چهارم پيش از مسيح در هند آغاز شده و بعدها به چين راه يافته است.  يكي از چاپ هاي سنتي چاپ باتيك هست كه ابتدا در چين و بعد در اندونزي رواج يافته است. در ايران قلمكاري پارچه رشد و پيشرفت زيادي داشته است. اين نوع چاپ كه به وسيله ي قالب هاي چوبي است. از جمله شهرهاي فعال در ايران در اين زمينه مي توان به شيراز، اصفهان، بروجرد، همدان و رشت اشاره كرد.

آشنایی با فرآیند چاپ پارچه

آیا شما هم به دنبال راه حلی برای ظاهر کردن تصاویر و لوگوهای مورد نظر خود بر روی پارچه هستید؟ پیشرفت تکنولوژی و امکان چاپ انواع تصاویر و محتواهای نوشتاری بر روی پارچه‌های مختلف این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این فرایند می‌توانید چاپ پارچه‌ با جنس‌های متفاوت را در طرح‌های مورد نظر خود داشته باشید.

در فرایند چاپ پارچه با استفاده از روش‌های مختلف انواع تصاویر را بر روی متریال مورد نظر شما ظاهر می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید محصولاتی با طرح و رنگ دلخواه خود داشته باشید. این موضوع زمانی به کار شما می‌آید که به دنبال هماهنگ کردن دکوراسیون داخلی یا طراحی مجموعه خاصی هستید.

هزینه انجام چاپ روی پارچه مقدار ثابت مشخصی نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد؛ به طوری که نوع پارچه و طرحی که انتخاب می‌کنید نقش زیادی در هزینه تمام شده ایفا می‌کند. انواع روش‌های چاپ دیجیتال، یووی، باسمه، اسپری، خیس و غیره برای تولید پارچه‌های نحصر به فرد به کار می‌روند. برای دریافت خدمات در این زمینه بهتر است مراکزی با سابقه طولانی مدت و ارائه خدمات با کیفیت را انتخاب کنید‌.

انواع روش‌های چاپ پارچه

چاپ بر روی پارچه با استفاده از روش‌های متعددی امکان‌پذیر است؛ بنابراین با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید بهترین گزینه را برای تولید محصولات خود استفاده کنید. هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند؛ بنابراین در ادامه برخی از مهم‌ترین روش‌های چاپ پارچه را بررسی می‌کنیم.

چاپ حرارتی

این گزینه یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای تولید انواع پارچه در متراژ‌های کوچک به کار می‌رود؛ به طوری که با استفاده از یک کاغذ و ابزار مناسب جهت تولید گرما طرح‌های مورد نظر را بر روی پارچه چاپ می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های چاپ حرارتی در این روش امکان ظاهر کردن انواع تصاویر با جزئیات بالا را فراهم می‌کند. سرعت انجام این روش در سطح بالایی قرار دارد؛ اما باید احتمال جدا شدن طرح‌ها از روی پارچه را در نظر بگیرید.

چاپ مستقیم

این روش یکی از گران‌ترین راه‌های موجود برای تولید پارچه‌هایی با طرح‌های منحصر به فرد است؛ زیر چاپگرهای مورد نیاز برای چاپ مستقیم از هزینه خرید بالایی برخوردار هستند. سرعت پایین فرایند چاپ پارچه به روش مستقیم یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کنید؛ زیرا این فرایند تمامی جزئیات را با دقت بالا بر روی پارچه پیاده می‌کند.

چاپ سابلیمیشن

در این روش جوهر از حالت مایع به گاز تبدیل شده و در دمای حدودی ۲۰۰ درجه سانتی ‌گراد بر روی بافت پارچه می‌نشیند؛ در نتیجه کیفیت و وضوح رنگ بالایی را در طرح و تصاویر به نمایش می‌گذارد. بالا بودن قیمت جوهر استفاده شده در چاپگرهای سابلیمیشن زینه استفاده از این روش نسبت به دیگر گزینه‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

چاپ قالبی

اگر به دنبال روشی برای چاپ پارچه در تعداد بالا هستید این روش به کار شما خواهد آمد؛ زیرا با صرف هزینه اقتصادی می‌توانید از یک طرح ثابت برای چاپ بر روی چند پارچه استفاده کنید. شابلون‌های استفاده شده در چاپ قالبی از جنس‌های مختلفی مانند کاغذ، پلاستیک و فلز هستند. مدت زمان زیاد لازم برای انجام چاپ روی پارچه به روش قالبی یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

چاپ اسپری

در روش چاپ پارچه با اسپری دوده متنوعی از رنگ‌ها به صورت مستقیم بر روی پارچه پاشیده می‌شوند؛ بنابراین با استفاده از قالب یا شابلون‌های متفاوت می‌توانید طرح‌های متنوعی را بر روی پارچه ایجاد کنید. چاپ روی پارچه به این روش در اغلب موارد برای لباس‌های آبرنگی به کار می‌رود.

چاپ دیجیتالی

یکی از بهترین روش‌های موجود برای چاپ پارچه است که با کمک کامپیوتر و پرینترهای پیشرفته انجام می‌شود. در این روش به راحتی می‌توانید انواع طرح‌های فانتزی در رنگ‌های مختلف را بر روی پارچه‌های مختلف پیاده کنید. سریع بودن روش و نوع طرح‌های قابل اجرا از مهم‌ترین مزایا چاپ دیجیتال هستند. هزینه انجام چاپ دیجیتال نسبت به دیگر روش‌ها مقرون به صرفه است؛ اما در صورت افزایش تیراژ هزینه نهایی به صورت تصاعدی بالا می‌رود.

مراحل انجام چاپ یووی پارچه

استفاده از روش یووی برای چاپ پارچه یکی از نوین‌ترین راهکارهایی است که می‌توانید برای متریال‌های مختلف از آن استفاده کنید. این فرایند طبق مراحل مشخصی انجام می‌شود آشنایی با آن به شما در این زمینه کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین در ادامه مراحل انجام چاپ پارچه به روش یووی را بررسی می‌کنیم.

  1. اولین مرحله در انجام چاپ یووی بر روی پارچه آماده کردن متریال خشک تمیز و مناسب است؛ بنابراین وجود هرگونه آلودگی بر روی لباس کیفیت چاپ uv را کاهش می‌دهد.
  2. طرح مورد نظر برای چاپ یووی را با استفاده از نرم‌افزار در سیستم‌های کامپیوتری طراحی کنید. رعایت جزئیات و دقت در این مرحله کیفیت چاپ یووی را افزایش می‌دهد.
  3. مرحله بعدی نوبت به چاپ طرح مورد نظر بر روی پارچه با استفاده از پرینترهای uv می‌رسد. استفاده از پرینترهایی با کیفیت بالا رابطه مستقیمی با وضوح چاپ دارد.
  4. مرحله آخر هت خشک شدن جوهر تزریق شده بر روی پارچه تعیین می‌شود؛ بنابراین لباس یا پارچه را تحت تابش نور فرابنفش قرار می‌دهند تا رنگ بر روی آن تثبیت شود.

هزینه چاپ پارچه

اولین نکته‌ای که پیش از سفارش چاپ بر روی پارچه باید به آن دقت هزینه تمام شده است؛ زیرا روش‌های متعددی در این زمینه وجود دارند به هر یک از آن‌ها قیمت منحصر به فردی را به خود اختصاص داده‌اند. نوع روش و متریال پارچه‌ای که برای چاپ انتخاب می‌کنید نقش زیادی در این زمینه ایفا می‌کنند؛ زیرا برخی روش‌ها با ماندگاری و کیفیت بالاتر قیمت بیش‌تری دارند.

ابعاد چاپ از دیگر نکاتی است که برای تعیین هزینه نهایی چاپ پارچه باید به آن‌ توجه کنید؛ زیرا با افزایش سایز چاپ باید مواد اولیه بیش‌تری مصرف شود. مدت زمان آماده شدن سفارش نیز در این زمینه از تاثیر بالایی برخوردار است؛ زیرا برخی مراکز چاپ روی پارچه با ارائه خدمات فوری هزینه بیش‌تری از شما دریافت می‌کنند.

انتخاب پارچه مناسب برای چاپ

هر یک از روش‌های موجود برای چاپ پارچه با متریال و طیف رنگی خاصی هماهنگی دارند؛ بنابراین برای افزایش حداکثری کیفیت در نتیجه نهایی باید نکاتی جهت انتخاب بهترین گزینه را در نظر بگیرید. در روش‌ دیجیتال و سابلیمیشن استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای کیفیت چاپ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ زیرا در این شرایط جذب رنگ خوبی انجام نمی‌شود و پس از چند بار شستشو احتمال پاک شدن چاپ وجود دارد.

طیف رنگی مناسب برای چاپ بر روی پارچه یکی دیگر از نکاتی است که در این زمینه باید به آن توجه کنید؛ زیرا انتخاب رنگ‌های تیره رجستگی و جذابیت چاپ را کاهش می‌دهد. در این شرایط رنگ‌های مختلف در پارچه و طرح چاپ شده در هم گم می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از رنگ‌های روشن پارچه برای چاپ تصاویر یا لوگوهای تیره استفاده کنید.

کاربرد چاپ پارچه

پارچه یکی از متریال‌های پرطرفدار در صنایع مختلف است که انجام چاپ بر روی آن کارایی‌های متعددی را فراهم می‌کند؛ بنابراین با توجه به نیاز و هدف خود می‌توانید از روش‌های متنوعی برای چاپ پارچه بهره ببرید. تولید لباس‌هایی با چاپ منحصر به فرد و شیک یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فرایند محسوب می‌شود؛ همچنین می‌توانید کیف و کفش‌هایی با رویه‌های پارچه‌ای را با استفاده از این روش‌ها جذاب‌تر کنید.

مبلمان یبایی خود را با پارچه و روکش خود نشان می‌دهند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین کاربردها در این زمینه تولید پارچه مبل‌های متفاوت است. در این شرایط با اجرا کردن طرح‌های جدید می‌توانید میزان فروش خود از روکش مبل را افزایش دهید. روتختی و پرده از دیگر پارچه‌های پرکاربرد در موقعیت‌های مختلف هستند که با چاپ بر روی آن‌ها می‌توانید نتایج خوبی را تولید کنید.

تبلیغات به عنوان بخش مهمی از کاربرد چاپ پارچه محسوب می‌شود؛ وزیر را با تولید محصولات جذاب می‌توانید مخاطبان زیادی را به سمت برند خود جذب کنید. استفاده از پارچه منحصر به فرد مانند کتان یا نخی در افزایش کارایی آن تاثیرگذار است؛ همچنین با استفاده از انواع روش‌های چاپ مستقیم و غیرمستقیم می‌توانید به هدف خود در این زمینه نزدیک‌تر شوید.

نکات تکمیلی در فرایند چاپ پارچه

متنوع بودن مراکز و روش‌های موجود موجود برای چاپ روی پارچه تصمیم گیری را برای شما دشوار خواهد کرد؛ بنابراین در نظر گرفتن برخی نکات و توجه به عوامل مهم در انتخاب گزینه مناسب نقش زیادی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات تکمیلی که در فرایند چاپ پارچه باید به آن توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

  • مراجعه به مراکز معتبر با سابقه طولانی مدت و درخشان در زمینه چاپ روی پارچه موجب افزایش حداکثری کیفیت می‌شود؛ زیرا این کار به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد.
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی است که هنگام سفارش چاپ پارچه باید به آن توجه کنید.
  • هزینه مقرون به صرفه و داشتن کادری تخصصی برای نجام انواع روش‌های چاپ روی پارچه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
  • پیش از نهایی کردن سفارش چاپ بر روی پارچه از قطعی بودن نظر خود مطمئن شوید؛ زیرا امکان تغییر یا برگشت از فرایند وجود ندارد.

انواع چاپ روي پارچه

به طور كلي چاپ روي پارچه رو مي تونيم به دو دسته  چاپ آنالوگ (Screen printing) و چاپ ديجيتال (Digital printing) تقسيم بندي كنيم. در ادامه توضيحات بيشتري در مورد دنياي جذاب چاپ به اين دو روش مي دهيم پس تا آخر با ما همراه باشيد.

چاپ آنالوگ (چاپ سيلك)

چاپ سيلك روش آنالوگ چاپ پارچه است. اين روش چاپ با پرس كردن چاپ به وسيله ي يه اسكرين چاپي انجام ميشه كه به دو صورت دستي (رنگ با دست بر روي اسكرين فشرده مي گردد) و يا از طريق دستگاه (رنگ به وسيله ي دستگاه از طريق اسكرين پرس مي شود) انجام مي شود. اما ممكنه بپرسيد كه اسكرين چي هست؟ آماده سازي اسكرين در چاپ سيلك مثل آماده سازي الگو هست كه شكل مشخصي بر روي پارچه حاصل ميشه. چاپ سيلك براي چاپ هاي چند رنگي پيشنهاد داده نميشه چون رنگ فقط يك بار چاپ مي شود و هر رنگ يك لايه مجزا دارد. توصيه ميشه اگه چاپ چند رنگي مدنظرتون هست از چاپ ديحيتالي استفاده كنيد.

انواع چاپ سيلك

  1. چاپ سيلك دستي (Hand-Screen printing)  بيشتر اين روش توسط هنرمندان
  2. چاپ سيلك چرخشي (Rotary screen printing) اين روش هزينه ي بالايي دارد چون نيازمند آماده سازي سيلندرها هست و براي چاپ روي غلتك هاي سراسري پارچه استفاده مي شود.
  3. چاپ سيلك مسطح  (Flat screen printing)  اين روش براي چاپ روي تي شرت و كيف و …. استفاده مي شود.

مزايا و معايب چاپ سيلك 

مزيت چاپ سيلك اين هست كه در زمان چاپ عمده مقرون به صرفه هست و از معايب آن هزينه بالاي راه اندازي، عدم امكان اجراي چاپ نمونه، تعداد محدود رنگ ها، نيازمند بودن هر رنگ به آماده سازي جداگانه اسكرين 

با توجه به مزايا و معايبي كه گفته شد چه زماني انتخاب چاپ سيلك مناسب است؟ ميشه نتيجه گرفت كه در سفارش هاي عمده مثلا چاپ 100 متر پارچه با نقاط سفيد، اين نوع چاپ عالي است. يا در مواردي كه طرح پيچيدگي نداشته باشه مناسب هست

چاپ ديجيتال

در اين روش چاپ، طرح مورد نظر روي پارچه چاپ ميشه. طرح به وسيله ي كامپيوترطراحي و به پرينتر داده ميشه و پرينتر به طور مستقيم طرح رو روي پارچه چاپ مي كنه. چاپ ديجيتال روي پارچه مثل چاپگرهاي جوهرافشان خانگي روي كاغذ عمل مي كند. در اين روش محدويتي از نظر تعداد رنگ يا انتقال هاي رنگمايه بين رنگ ها وجود نداره و مي تونيد هر طرحي كه دوست داريد رو اجرايي كنيد. 

ايجاد الگو در اين روش به اين صورته كه در نتيجه اعمال قطرات ميكروسكوپي رنگ روي پارچه ايجاد ميشه. چاپ ديجيتال هم محدوديت هايي دارد از جمله اينكه احتمال كمي داره كه بشه رنگ هاي خاص مثل (متاليك و فلورسنتي) يا پالت PANTONE رو تو اون استفاده كرد. از مزاياي چاپ ديجيتال مي تونيم به بدون اسكرين هاي چاپي، توانايي اعمال يك چاپ نمونه، بدون محدوديت رنگي، توانايي چاپ حتي براي ايجاد يه كپي اشاره كنيم. از معايب اون ميشه به اين اشاره كرد كه با شستشوهاي مكرر ممكنه طرح كمرنگ و يا از بين بره.

چاپ ديجيتال

كدوم روش چاپ رو انتخاب كنيم؟

دسته بندي هاي ديگه اي براي چاپ پارچه وجود داره و شما با توجه به نيازتون و نوع پروژه مي تونيد هر كدوم رو انتخاب كنيد كه به اختصار در زير توضيح داده مي شود.

  • چاپ اسكرين تخت: براي چاپ طرح هاي ساده بر روي تي شرتها
  • چاپ ديجيتالي DTG (چاپ مستقيم روي پارچه): براي چاپ هاي پيچيده روي تي شرت ها
  • چاپ ديجيتالي رول به رول با جوهرهاي پيگمنتي: وقتي مي خوايد تا چاپ با حجم محدود يا متوسط روي پنبه انجام بديد و زمان هم براتون مهمه اين روش چاپ مناسبه.
  • چاپ ديجيتالي رول به رول با رنگ هاي راكتيو: وقتي بخوايد چاپ با حجم متوسط يا بالا روي پنبه انجام بشه و زمان هم براتون مهم نيست اين روش عاليه.
  • چاپ ديجيتالي رول به رول خشك: براي چاپ روي پلي استر مناسب هست.

چاپ پارچه

سخن پایانی

چاپ پارچه جهت تولید محصولاتی با طراحی منحصر به فرد انجام می‌شود. روش‌های متعددی مانند دیجیتال، حرارتی، سابلیمیشن، قالبی، اسپری و غیره برای چاپ انواع طرح‌ها بر روی پارچه به کار می‌روند. هر یک از روش‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند؛ بنابراین با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتقال انواع تصاویر و طرح‌های مورد نظر بر روی پارچه کاربردهای زیادی دارد؛ به طوری که برای انواع محصولات مانند پرده، لباس، مبلمان، روتختی و غیره می‌توانید از چاپ وری پارچه استفاده کنید. انتخاب پارچه مناسب و مراجعه به مراکز چاپ معتبر کیفیت نتیجه نهایی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *