0216612617609120725026

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

فهرست مطالب

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

حتما شما هم هنگام چاپ بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت، پوستر و دیگر اقلام چاپی با این مسئله برخورد کرده­ اید که کدام چاپ کیفیت مناسب و انتخاب درستی برای کار شما میباشد به همین دلیل چاپ نوین برای دانستن تفاوت چاپ افست و دیجیتال به شما کمک خواهد کرد.

چاپ افست و دیجیتال هر دو از پرکاربردترین انواع چاپ­ها هستند و افراد باید با توجه به نیاز خود و کاربرد چاپ افست و دیجیتال یکی را برای کار خود انتخاب کنند.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست را بارها در جاهای مختلفی مانند سایت­ها، برنامه­ های تلویزیونی، چاپ جعبه و  مجلات و…  مشاهده کرده­اید اما شاید با کاربردهای دقیق­تر آن آشنا نباشید. برای چاپ هر طرحی روی کاغذ و مقوا از دستگاه چاپ افست استفاده میشود که جوهر ارتباط مستقیم با کاغذ ندارد. دستگاه چاپ افست بین ۱ تا ۵ برج رنگ دارد، از چاپ های تیتراژ بالا هستند و به دو صورت چاپ افست وب و چاپ افست ورقی می­باشند. تنظیمات آسان و عملکرد روان این دستگاه­های چاپ افست، کار با آنها را راحت کرده است.

چاپ دیجیتال چیست؟

در چاپ دیجیتال تصاویر مورد نظر شما با فرمت های PDF، JPEG و… ارسال شده و دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ می­کند. در واقع  تصاویر دیجیتالی شما را چاپ میکند. نقطه مشترک چاپ دیجیتال با چاپ افست این است که برای برای چاپ تراکت، کارت ویزیت و بروشور استفاده میشود اما با این تفاوت که از چاپ دیجیتال برای چاپ­های فوری و تعدادم کم استفاده می­شود.

چاپ دیجیتال در دو نوع چاپ دیجیتال لیزری و چاپ دیجیتال جوهر افشان هستند.

­تفاوت چاپ افست و دیجیتال

از تفاوت چاپ افست و دیجیتال میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:­­­­

  • تفاوت سنی:

اولین تفاوت چاپ افست و دیجیتال در میزان تجربه و سن آنهاست. هر دستگاه متناسب به نسل خود ساخته شده است. در واقع میتوان گفت دستگاه چاپ افست کهنه کار و باتجربه­ است و دستگاه چاپ دیجیتال تازه نفس و جویای نام است.

  • تفاوت در کیفیت:

اگر چاپ به صورت تکرنگ مشکی با چاپ دیجیتال انجام شود کیفیت بهتری نسبت به چاپ افست دارد اما در چاپ ۴ رنگ افست معمولا کیفیت بهتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد. از نظر دقت چاپ ارتباطی به نوع چاپ ندارد و این موضوع وابسته به تنظیمات در دو نوع دستگاه­های چاپ می­باشد.

اما به صورت کلی اگر خواهان کیفیت فوق ­العاده­ای هستید، چاپ افست گزینه مناسبی برایتان است و مرکز چاپ تخصصی نوین همراه شماست تا بهترین کیفیت را تقدیمتان کند.

  • تفاوت در هزینه

یکی از موارد مهم برای افراد، بررسی تفاوت هزینه چاپ افست و دیجیتال می­باشد. چاپ دیجیتال در تیراژ بالا نسبت به چاپ افست بسیار گران‌تر است، اما چاپ افست به هر میزانی که بیشتر چاپ کند، قیمت هر برگه پایین‌ تر می‌افتد. به همین دلیل اگر چاپ شما در تیراژ بالای ۳۰۰  است بهتر است که چاپ افست را انتخاب کنید و اگر پایین تر از این تعداد است چاپ دیجیتال گزینه مفید­ تری خواهد بود.

با همه این توضیحات برای انتخاب درست و کم هزینه با مشاورین ما در چاپ نوین تماس حاصل کنید تا بتوانید تصمیم­گیری بهتری داشته باشید.

  • تفاوت در چاپ نمونه

اگر قبل از چاپ انبوه، نیاز به چاپ یک نمونه از کار برای بررسی طرحتان دارید پیشنهاد چاپ نوین به شما استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال می­باشد، زیرا در کمترین فرصت میتوانید نمونه تهیه کنید.

  • تفاوت در سرعت

یکی دیگر از تفاوت­های چاپ افست و دیجیتال میزان سرعت چاپ آنها است. با گذشت زمان دستگاه­ها به سمت پیشرفت و افزایش سرعت میروند، پس در نتیجه می­توان گفت چاپ دیجیتال که از نسل جدید است میتواند دستورات را با سرعت بیشتری پردازش کند اما دستگاه چاپ افست برای انجام چاپ، باید برای هر رنگ زینک تهیه کند که این امر، موجب کاهش سرعت چاپ میشود.

  • تفاوت در جنس کاغذ

در ارتباط  تفاوت جنس کاغذ و یا مقوایی که این دو دستگاه از آن استفاده میکنند باید گفت چاپ افست انعطاف پذیری بالایی دارد و انواع مختلفی از کاغذها را از نظر جنس، نوع و گرماژمی‌تواند مورد استفاده قرار دهد. حتی انواعی از جنس ها هستند که فقط با چاپگرهای افست قابل چاپ هستند. مانند:  چاپ انواع جعبه ، جنس های با مقوای ضخیم مانند ایندربرد و قالب های متفاوت و منحصر به فرد هستند. اما در چاپ دیجیتال از هرنوع کاغذی نمیتوان استفاده کرد. البته در بسیاری از موارد هم کاغذ این دو دستگاه همانند یکدیگر هستند، مانند: کاغذ‌های مات و براق یا چاپ تراکت‌ها، جنس‌های تحریر، گلاسه و کتان

موارد مهم در انتخاب چاپ دیجیتال یا افست

به طور کلی برای انتخاب روش چاپ می توانید موارد را در نظر بگیرید که به شما کمک میکند به عنوان مثال چاپ دیجیتال توانایی چاپ کاغذ های خیلی سنگین را ندارد و برای چاپ کاغذ های بیشتر از ۳۰۰gsm باید از چاپ افست استفاده کنید. متریالی که چاپ دیجیتال می تواند آنها را پوشش دهد محدود تر هستند و در انواع سخت چاپ افست بهتر عمل میکند. در سرعت عمل می توان گفت که چاپ دیجیتال به دلیل عدم آماده سازی قبلی سریع تر از چاپ افست است. در چاپ دیجیتال جوهر متالیک خوب چاپ نمی شود اما موارد چاپ شده توسط چاپ دیجیتال قابل شخصی سازی هستند. به صورتکلی در کیفیت چاپ هر دو خوب عمل میکنند و شما با توجه به نوع چاپ، شرایط و نیاز خود باید یکی را انتخاب کنید.

مطالب ذکر شده نشان از تفاوت چاپ افست و دیجیتال است که شما میتوانید با توجه به نیاز، روند کار وشرایط طرح­ های خود با هرکدام از این دستگاه­های چاپ کارکنید. اما هنوز ممکن است از نوع چاپ ، به صرفه ترین انتخاب بدون پایین آمدن کیفیت وهدر رفت زمان مطمئن نباشید، چاپ نوین در کنار شماست تا بتوانید راحت انتخاب کنید و به سرعت، به نتیجه دلخواه برسید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *