0216612617609120725026

طراحی جلد کتاب

فهرست مطالب

حتما این جمله و یا جمله‌ مشابه را شنیده‌اید که «نباید یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت کرد». با این وجود این حقیقت اجتناب ناپذیر است که اولین چیزی که شخصی را جذب نه تنها یک کتاب بلکه هر محصولی میکند؛ ظاهر و جلد آن است.
اگر شخصی بی‌هدف وارد کتابخانه و یا کتابفروشی شود و به دنبال کتاب خاصی که دوستش معرفی کرده و یا درمورد آن در اینترنت خوانده نباشد، بدون شک به سمت کتابی میرود که توجهش را جلب کند. اولین چیزی هم که باعث میشود توجه شخص به کتابی جلب شود، طراحی روی جلد کتاب مورد نظر است.

پس میتوان روند خرید یک کتاب را به این صورت بیان کرد:

  1. ورود به کتابفروشی
  2. پسندیدن جلد کتاب
  3. خواندن خلاصه داستان و محتوای روی جلد
  4. بررسی قیمت
  5. خرید

با این اوصاف واضح است که طراحی جلد یک کتاب، در دیده شدن، شناخته شدن و فروش آن خیلی تاثیر دارد.

طراحی جلد کتاب

سوال‌هایی که پیش از طراحی جلد کتاب باید به آن‌ها پاسخ داد

پیش از طراحی جلد یک کتاب باید موارد رو بررسی کنید، اطلاعاتی رو جمع آوری کنید و به سوالات به خصوصی نیز پاسخ دهید.

  • نویسنده کتاب

فرایند طراحی جلد کتاب باید با خود نویسنده آغاز شود. اینکه آیا نویسنده تازه‌کار است یا یک نویسنده شناخته شده است و قبلا کتابی از او چاپ شده؟ و اگر این طور است، آیا جلد کتاب‌های قبلی او، استاندارهای لازم را داشته تا به عنوان یک طراحی خوب شناخته شود؟

اگر شما نویسنده ای هستید که به تازگی کتاب خود را به اتمام رساندید برای قیمت طراحی جلد کتاب و چاپ کتاب خود می توانید با مرکز چاپ نوین تماس بگیرید تا از مشاوره طراحی روی جلد کتابتان کمک بگیرید:  ۰۲۱۶۶۱۲۶۱۷۶۰۹۳۸۲۲۲۲۵۹۰

  • ژانر مورد نظر سبک ثابت

هر داستان ژانر مشخصی دارد. میتواند علمی تخیلی، عاشقانه، فانتزی، ترسناک و… باشد. جلد یک کتاب باید تداعی کننده حس و حال ژانر داستان باشد. برای مثال اگر یک سفینه فضایی به سمت سیاره‌ای در فضا ببینید، متوجه میشوید که ژانر داستان علمی تخیلی است. یا اگر اژدهایی بر روی جلد باشد میفهمیم که ژانر داستان فانتزی است. اکثر کتاب‌ها چندین ژانر را به طور همزمان در خود جای داده‌اند. در این موارد باید مشخص شود که ژانری که تمرکز ما بر آن بیشتر است، کدام ژانر است.

  • کتاب در کجا و چگونه به فروش میرسد

این روزها اکثر مردم به جای خرید کتاب چاپی، نسخه الکترونیکی کتاب را میخرند. پس نمیتوانند کتاب را ورق بزنند و تمام ابعاد آن را بررسی کنند. با این وجود باید توجه داشته باشید که اگر قرار است کتاب فقط به صورت یک تصویر کوچک در صفحه نمایش به مخاطب نشان داده شود، طراحی آن نیز متفاوت خواهد بود. در این صورت متن‌ها باید بزرگتر و تصاویر چشم نوازتر باشند.

  • خوانندگان هدف چه کسانی هستند

گروه سنی خوانندگان هدف تاثیر مهمی در طراحی جلد دارد. اگر خواننده و مخاطبین شما گروه سنی کودکان باشد باید توجه کنید که جلد کتاب کمی شادتر، رنگ‌ها متنوع‌تر و به طور کلی، کودکانه‌تر باشد. در حالیکه گروه سنی بزرگسال به عناصر اصولی‌تری توجه میکنند و اگر خوانندگان شما در این گروه قرار دارند باید طراحی شما به نحوی باشد که داستان را به آنها انتقال دهد.

اطلاعاتی که پیش از طراحی جلد باید جمع آوری و مشخص شوند

  • شکل یا فرمت کتاب

همانطور که بالاتر هم گفته شد، اینکه کتاب به چه شکلی منتشر میشود و آیا چاپی است یا الکترونیکی و یا هردو، بسیار مهم است. و اگر قرار است کتاب نسخه فیزیکی و چاپی داشته باشد، باید به چه شکل باشد؟ جلد سخت یا ساده و یا فرمت دیگر؟

  • اندازه کتاب

این مورد میتواند به سلیقه نویسنده بستگی داشته باشد اما باید توجه داشت که هرچه ابعاد کوچکتر شوند، کلمات کمتری در صفحات جای میگیرد و این مسئله ممکن است باعث شود کتاب بیش از حد حجیم شود.

  • گرافیک

مواردی که خیلی جالب نیستن اما خیلی مهم و مرتبط به کتاب هستن. مثل لوگوری ناشر و نویسنده

  • بودجه و هزینه

نویسنده و ناشر، هردو باید از مخارج اضافی احتمالی که در روند طراحی ایجاد میشوند(مثل مجوز فونت‌ها و تصاویر) آگاهی داشته باشند.

نکات کلیدی و اصول طراحی جلد کتاب

  • مرتب بودن همیشه مناسب نیست.

گاهی بسته به محتوای داستان و ژانر کتاب، طراحی میتواند کمی شلخته باشد. برای مثال عدم توازن و شلختگی میتواند گاهی دلهره لازم یک کتاب با ژانر ترسناک را به خواننده انتقال دهد.

  • عنصر اصلی را برجسته کنید.

باید بدانید چه چیزی ممکن است مخاطب را به محتوای کتاب شما جذب کند. و همان عنصر را در جلد به صورت واضح مشخص کنید.

جمع بندی

برای طراحی جلد یک کتاب باید تمامی عوامل موثر بر جذابیت آن را در نظر گرفت. باید توجه داشت که چه چیزی مخاطب یا خواننده شما را به خرید و خواندن کتاب ترغیب میکند. باید مخاطب را بشناسید، داستان و محتوای آن را بدانید، عناصر اصلی داستان را مشخص کنید تا بتوانید جلد مناسبی برای کتاب طراحی کنید. برای گرفتن راهنمایی و طراحی جلد کتاب مورد نظر با چاپ نوین تماس بگیرید:  ۰۲۱۶۶۱۲۶۱۷۶۰۹۳۸۲۲۲۲۵۹۰

سوالات متداول

ترکیب رنگ در طراحی جلد اهمیت دارد؟

ترکیب رنگ به مخاطب هدف و محتوای داستان بستگی دارد و باید بر اساس همین المان‌ها تعیین شود.

چه میزان نوشته باید روی جلد باشد؟

نوشته‌های روی جلد باید موارد مهمی باشد که به کتاب مربوط میشوند. مثل اسم نویسنده، ناشر و...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *